Úvodní slovo
Matematika a jí příbuzné obory jsou velmi vizuální. Často sledujeme několik objektů najednou a pomáháme si tím, že je umístíme do vhodných pozic v prostoru či rovině. Tím lépe porozumíme jejich vzájemným vztahům a můžeme s nimi efektivněji pracovat. Mnoho matematických algoritmů je založeno na vizuální manipulaci s objekty, ať už se jedná o teorii grafů, lineární algebru či diferenciální a integrální počet atd.
Jak takový algoritmus mohou použít nevidomí studenti, kteří pracují výhradně lineárním způsobem, tj. v jednom okamžiku sledují pouze velmi omezené množství informací? Je samozřejmě možné, aby zvolili stejný nebo podobný postup jako jejich vidící kolegové, často to však není příliš efektivní. Nalezení a následná práce s objekty v prostoru totiž není pro studenty se zrakovým postižením jednoduchá a vyžaduje mnohem více času a energie než u vidomých. Často může pomoci vhodná adaptace algoritmu, která respektuje lineární způsob práce nevidomého s informacemi a zároveň je dostatečně efektivní.
Na těchto webových stránkách:
- představujeme obecná doporučení, jak v takové situaci postupovat a na co se soustředit;
- své dosavadní poznatky a zkušenosti ukážeme na vlastních návrzích adaptací vybraných algoritmů;
- nabídneme prostor pro diskuzi nad adaptací těchto algoritmů, hodnocení našich vlastních postupů i návrh dalších možných řešení.