Obsah

Konference Universal Learning Design

Ve dnech 8. - 11. 12. proběhla pod záštitou rektora MU a ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR jedna z organizačně nejnáročnějších akcí celého projektu - mezinárodní konference Universal learning design. Jejím smyslem bylo zajistit náležitou publicitu samotnému konceptu universal learning design, umožnit řešitelskému týmu srovnání technologických postupů vyvíjených v rámci projektu se standardy prezentovanými zástupci partnerských pracovišť z jiných škol a jiných zemí a nabídnout formou workshopů akademické veřejnosti sdílení praktických zkušeností se službami, které universal learning design zajišťují.

Akademické veřejnosti byla zdarma nabídnuta řada praktických workshopů, jejichž lektory byli jak zástupci řešitelského týmu, tak zástupci předních evropských institucí zajišťujících přístupnost vysokoškolského vzdělávání.

Bližší informace jsou k dispozici na webu konference: http://www.uld-conference.org.

Zajištěné workshopy (http://www.uld-conference.org/program/program-jednani, jednotlivé akce jsou přístupné po kliknutí na ikonu “i”):

  • Matěj Laitl, ČVUT Praha: Integrating and extending Vyhledávač, an on-line digital library aggregator and search engine
  • Lukáš Másilko, Ondřej Nečas, MU: Adapting mathematical tests for visually impaired - daily practice
  • Břetislav Verner, Spektra, v.d.n., Praha: EasyTutor - Companion Software for Persons with Dyslexia
  • Alan Hurst, Skill, UK: Staff Training and Continuing Professional Development: Some Suggested Activities
  • Lydia Montandon, Atos Origin, Spain: EU4ALL (European Unified Approach for Assisted Life Long Learning)
  • Joachim Klaus, Karlsruhe Institute of Technology, Germany; Dorine in 't Veld, Bartiméus Accessibility Foundation, The Netherlands; Dominique Archambault, Université Pierre et Marie Curie, France: ICCHP Summer University on math, sciences and statistics for print impaired persóna

Reakce 137 přítomných účastníků a zprávy zaslané v bezprostřední reakci na konferenci dokládají, že akce zcela splnila svůj účel, umožnila představit zásady universal learning desing i technologie vyvíjené v projektu ComIn české a světové veřejnosti, řešitelskému týmu nabídla srovnání technologických postupů vyvíjených v rámci projektu se standardy jiných škol a jiných zemí a zajistila formou workshopů akademické veřejnosti sdílení praktických zkušeností.

Jedním z klíčových témat byla otázka, jak využívat e-learning ve výuce studentů s postižením. Jiným mimořádně živým tématem byla role znakového jazyka na vysokých školách a v profesionální praxi - řada prezentujících i velká část účastníků byli neslyšící studenti a vysokoškolští učitelé, kteří právě znakovým jazykem řeší otázky testování studijních předpokladů, studia angličtiny, nástroje pro tvorbu elektronických slovníků a korpusů znakového jazyka apod. Ukazuje se tak, že je přirozeným nástrojem akademicky vzdělaných osob a cenným kulturním dědictvím, v němž se odráží přehlížená část evropských kulturních dějin. Ještě dalším tématem byly specifické poruchy učení a jejich zvyšující se výskyt. Konečně je potřeba zmínit myšlenku sítí pracovišť, která studentům se specifickými nároky poskytují technologický servis, asistenty i tlumočníky. Jednotlivá pracoviště by mohla své specialisty sdílet, a jejich práce by se tak zefektivnila.

nahoru