Loading [MathJax]/jax/output/HTML-CSS/jax.js
Přejít na obsah
Odkaz na web organizace Teiresiás

Adaptace Matematických ALGoritmů

Dijkstrův algoritmus

messages.homepage.accessibility

Dijkstrův algoritmus

1. Popis standardní metody algoritmu

2. Návrh možných adaptací

1. Práce s grafem v jednom listu tabulkového procesoru:

Do prvního sloupce zapisujeme návěští jednotlivých uzlů počínaje iniciálním uzlem. Do dalších buněk na stejném řádku pro uzel X zapisujeme všechny hrany z něj vycházející, a to ve formátu  nY, kde n je ohodnocení hrany, Y je koncový uzel hrany, viz Tabulka 1.

Příklad 1: Neorientovaný graf GObrázku 1
A/0 1B 3E 6D
B/\infty 1A 1E 3C
C/\infty 1E 2F 3B
D/\infty 4E 6A
E/\infty 1B 1C 3A 4D 4F
F/\infty 2C 4E
Tabulka 1:Tabulková reprezentace grafu GObrázku 1

Editujeme pouze návěští uzlů v 1. sloupci, hodnoty v ostatních sloupcích slouží pouze pro čtení. Zpracovaný uzel označujeme hvězdičkou, abychom jej při dalším pokračování algoritmu nemuseli brát v potaz. Algoritmus končí, jakmile máme všechny uzly označené hvězdičkou (jsou tedy všechny zpracované).

2. Práce s grafem ve dvou listech tabulkového procesoru:

Oproti předchozí metodě dochází k jediné změně. 1. list používáme pouze pro čtení hran, na 2. listu máme pouze sloupec s návěštími uzlů, které postupně upravujeme.

3. Práce s grafem ve formě hmatového obrázku, zápis vzdáleností uzlů v libovolném editoru:

Metoda je podobná předchozímu postupu s tím rozdílem, že graf je nabízen v podobě hmatového obrázku. Student tak kombinuje čtení hmatem s editací návěští jednotlivých uzlů zapsaných v libovolném textovém či tabulkovém editoru.

3. Diskuze nad výhodami a nevýhodami