Dijkstrův algoritmus
3. Diskuze nad výhodami a nevýhodami
Je patrné, že první navržená metoda je výhodná pro učitele co se týče přehlednosti. Reprezentaci grafu má na jednom místě a je celkem srozumitelná. Z hodnocení nevidomých studentů vyplývá, že není efektivní vzhledem k poměrně častému pohybu mezi jednotlivými řádky a sloupci jednoho listu tabulky.
Tuto nevýhodu smazává druhá metoda. Při pohybu mezi oběma listy zůstává kurzor na místě, kde byl naposledy, tudíž zpracovávaná data má uživatel ihned k dispozici a nemusí je na listu zdlouhavě hledat. Navíc klade menší paměťové nároky. Při přepínání mezi listy si student potřebuje zapamatovat pouze nejkratší vzdálenost aktuálně zpracovávaného uzlu, ostatní údaje jsou snadno a rychle dosažitelné. Jednoho ze studentů dokonce napadlo zajímavé vylepšení: "Informace o aktuálně zpracovávaném vrcholu bych si mohl zapisovat třeba do názvu listu. Tyto informace jsou trvale k dispozici na braillském řádku, kdykoliv mám list otevřený, takže si je nemusím pamatovat."
Třetí metoda respektuje rovinné uspořádání grafu, které používají vidomí uživatelé algoritmu. Nevidomými studenty byla hodnocena nejlépe. "Mně přijde lepší pracovat s grafem v hmatové podobě. Člověk si udělá lepší představu o vztazích mezi uzly. V tabulce jsou vrcholy pod sebou uspořádané podle abecedy, přesto vůbec nemusí být sousedy," řekl jeden z nevidomých studentů Masarykovy univerzity. Zkušenější nevidomí uživatelé doporučili zapisovat všechny uzly grafu na jednom řádku textového editoru a neoddělovat je, jeden po jednom, na samostatné řádky, jak jsme původně navrhovali. Jelikož používají hmatový displej, mohou totiž okamžitě prozkoumat veškeré (ne)navštívené vrcholy bez pohybu kurzorem.