Kruskalův algoritmus
2. Návrh možných adaptací
1. Organizace hran grafu v tabulce podle vrcholů, zápis kostry do dalšího dokumentu (listu):
Graf je nabízen ve formě tabulky.
Do jejího prvního sloupce zapisujeme návěští vrcholů.
Do dalších buněk na stejném řádku pro daný vrchol vkládáme všechny
hrany vycházející z
, a to ve
formátu
–
–
,
kde
je
ohodnocení hrany a
je koncový vrchol hrany.
dalším listu tabulky,
případně v samostatném souboru, uchováváme hrany, které
zařazujeme do minimální kostry. Taktéž tam evidujeme množiny uzlů,
které jsou přidanými hranami propojeny. Uvažujme tentýž graf
o sedmi uzlech,
který jsme znázornili na Obrázku 1. Následující dvě tabulky
(Tabulka 1 a Tabulka 2)
zachycují stav
po přidání prvních dvou hran do minimální kostry grafu
.
Příklad 3:
Graf
z Obrázku 1
po přidání dvou hran
Příklad 4:
Kostra grafu
z Obrázku 1
po přidání dvou hran
Z předchozích dvou tabulek je patrné, že obě dosud
přidané hrany propojují množiny uzlů a
.
Před přidáním další hrany
v pořadí
–
–
musíme ověřit,
zda v kostře grafu
nevznikne kružnice. Vidomý student provádí
kontrolu vizuálně, nevidomý si k tomuto účelu eviduje množiny
uzlů propojených hranami dosavadní kostry. Pokud oba vrcholy
zpracovávané hrany patří do stejné množiny uzlů, jejím přidáním bychom
vytvořili kružnici.
opačném případě aktualizujeme Tabulku 3. Aktuální
hranu vkládáme do kostry a následně upravíme množiny vzájemně propojených uzlů.
Nesmíme zapomenout, že právě zpracovaná hrana
byla v Tabulce 2 uvedena dvakrát, je tudíž nutné
oba výskyty vymazat.
2. Organizace hran ve dvou sloupcích tabulky, zápis kostry do dalšího dokumentu (listu):
Graf je opět nabízen ve formě tabulky,
hrany jsou však organizovány jiným způsobem.
V 1. sloupci je jejich charakteristika,
opět ve formátu
–
–
,
kde
označují uzly propojené
hranou s ohodnocením
. Ve 2. sloupci je znovu
zopakováno ohodnocení hrany. Ukázku tohoto způsobu organizace
hran nabízíme v Tabulce 3 .
Příklad 5:
Hrany grafu
z Obrázku 1
včetně ohodnocení
Většina tabulkových procesorů nabízí možnost seřadit data podle hodnot určitého sloupce. Nevidomý student tedy může hrany seřadit vzestupně podle ohodnocení, když je uspořádá podle 2. sloupce. Pro zápis kostry grafu a množin dosud propojených uzlů používáme buď druhý list tabulky či samostatný dokument. Postupujeme stejným způsobem jako v předchozí metodě.