Přejít na obsah messages.homepage.accessibility

Násobení matic

1. Popis standardní metody algoritmu

2. Návrh možných adaptací

1. Práce s braillským výtiskem:

Nevidomý student má obě matice AB vytištěné na braillském výtisku, a to buď vedle sebe nebo pod sebou. Výslednou matici C = A \cdot B zapisuje prostřednictvím klávesnice počítače v textovém editoru či tabulkovém procesoru, viz ukázka na Obrázku 1.

Příklad 2: Násobení matic na brailleském výstupu
Obrázek 1: násobení matic – dvojí uspořádání vstupních matic na brailleském výtisku

2. Práce s maticemi v jednom digitálním souboru:

V něm jsou obě matice AB i výsledná matice C = A \cdot B. Student využívá buď běžný textový editor či tabulkový procesor, v němž jsou všechny tři matice zapsány v jednom listu, viz Obrázek 2.

Příklad 3: Násobení matic v tabulkovém procesoru
Obrázek 2: násobení matic – obě vstupní matice jsou vloženy na jeden list tabulkového procesoru, stejně tak i výsledná matice

3. Každá ze tří matic je uložena v samostatném souboru (listu):

Mezi maticemi AB výslednou maticí C = A \cdot B se student přepíná pomocí klávesové zkratky Alt+Tab, pracuje-li s běžným textovým editorem, případně využívá kombinaci Ctrl+PgUp, Ctrl+PgDown, jsou-li matice v samostatných listech jednoho souboru tabulkového procesoru.

4. Práce s maticemi v editoru Lambda:

Jak již bylo zmíněno, editor Lambda má speciální nástroj pro práci s maticemi. Funguje podobně jako tabulkový procesor – nabízí možnost rychlého přepínání mezi maticemi pomocí klávesových zkratek PgUp a PgDown. Nevidomý student může do jednotlivých buněk vkládat i složitější výrazy, přitom má zajištěno, že budou narozdíl od běžných textových či tabulkových editorů korektně vysloveny odečítačem obrazovky či zobrazeny na braillském řádku. Ukázka viz Obrázek 3.

Příklad 4: Násobení matic v editoru Lambda
Obrázek 3: násobení matic v editoru Lambda

3. Diskuze nad výhodami a nevýhodami