Language Skills and Learning Preferences of Deaf and Hard of Hearing Students
O projektu
- Projekt Střediska Teiresiás Masarykovy univerzity podpořený grantem Evropské unie
- Program: Erasmus+ Klíčová aktivita 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů / Strategická partnerství v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a mládeže
- Kód projektu: 2021-1-CZ01-KA220-HED-000023473
- Období řešení: listopad 2021 až říjen 2024
- Kontaktní e-mailová adresa: langskills@teiresias.muni.cz
Anotace
Projekt si klade za cíl zlepšit výuku cizích jazyků N/neslyšících a nedoslýchavých studentů. Zaměřuje se přitom na styly učení a učební strategie, které studenti uplatňují či mohou uplatňovat, aby zefektivnili proces učení, čímž se snaží podpořit autonomní přístup studentů k učení.
Záměrem projektu je:
- omoci neslyšícím a nedoslýchavým studentům uvědomit si svoje vlastní učební preference při studiu cizích jazyků
- pomoci studentům, aby v rámci studia cizích jazyků dokázali lépe těžit ze svých silných stránek
- a využívat efektivní učební strategie podpořit sebereflexi a autonomii studentů
Výstupy
- Adaptované dotazníky učebních stylů a strategií
- Výzkum v oblasti učebních stylů a strategií neslyšících a nedoslýchavých studentů
- Sada materiálů pro využívání adaptovaných dotazníků pro studenty a učitele
- (Video)sborník příkladů dobré praxe
Realizační tým
KUL, založená v roce 1918, je nejstarší katolickou univerzitou ve střední a východní Evropě. Je to známé akademické centrum, vysoce ceněné v Evropě i ve světě, které má rozsáhlé zkušenosti s podporou zaměřenou na studenty se speciálními vzdělávacími potřebami při výuce cizích jazyků na všech úrovních vzdělávání (primární, sekundární i terciární) a výzkumem v této oblasti. KUL je rovněž známa právě pro svoje zkušenosti s výzkumem metodologie výuky a studia cizích jazyků neslyšících a nedoslýchavých studentů, zejména ve spojitosti s popisem a iniciací nových strategií pro učení a výuku. Na KUL byla založena mezinárodní výzkumná skupina učitelů a badatelů, jež se věnuje tématům spojeným s výuku angličtiny jako cizího jazyka pro neslyšící a nedoslýchavé studenty.
Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky je samostatným pracovištěm Masarykovy univerzity, jehož posláním je garantovat dostupnost nabízených studijních programů. Středisko Teiresiás od svého založení v roce 2000 prosazuje myšlenky univerzálního designu ve vzdělávání (UDL) na univerzitní úrovni v České republice. Nabízí širokou škálu služeb, které jsou poskytovány jak samotným osobám se speciálními vzdělávacími potřebami (uchazeči, studenti, učitelé, administrativní pracovníci), tak učitelům, administrativním a dalším osobám bez zdravotního postižení, kteří pracují s výše uvedenými příjemci služeb.
Cílem sienské školy svobodných umění je zaujmout studenty pro studium intelektuálně a akademicky stimulujících programů v humanitních, společenskovědních a uměleckých oborech. ISLA nabízí pět studijních zaměření: Deaf studies, svobodná umění (včetně Studio Artu), muzeologie, udržitelnost a nově také zaměření na politické vědy. Deaf studies na ISLA nabízí semestrální a letní studijní pobyty. Od roku 2005 oddělení Deaf studies spolupracuje s komunitami uživatelů znakového jazyka z Itálie a Spojených států amerických a nabízí jedinečné příležitosti ke studiu studentům i odborníkům. Kromě nabídky pro uživatele amerického znakového jazyka (ASL) ISLA také pořádá programy a kurzy pro uživatele jiných znakových jazyků.
Přidružení partneři
EUDY je evropská nezisková organizace, jejíž členy jsou národní asociace neslyšících mladých lidí v Evropě. EUDY podporuje osobní rozvoj mladých neslyšících, kteří komunikují znakovým jazykem, a klade důraz na vzájemného porozumění, přičemž prosazuje a chrání práva a příležitosti pro mladé neslyšící Evropany. Vizí EUDY je Evropa rovných příležitostí, ve které se všichni mladí neslyšící lidé mohou setkávat a sdílet své zkušenosti napříč kulturami a hranicemi.