Letní didaktický seminář 2017
Pro koho je seminář určen
- Všem učitelům základních a středních škol, které rozmáhající se společná výuka studentů se speciálními vzdělávacími potřebami postavila před úkoly, s nimiž se patrně ve své dosavadní praxi nesetkali, a přesto je musejí – mnohdy pod nemalým časovým tlakem – řešit.
- Těm, kteří již zkušenosti s výukou studentů se zrakovým postižením nebo podpůrným servisem mají, mohou ve svém oboru nabídnout určité know-how a jsou ochotni se o ně s ostatními dělit.
Datum a místo konání, náklady
Na půdě Střediska Teiresiás (Komenského nám. 2, Brno), od čtvrtka 24. do neděle 27. srpna 2017. Samotný program bude začínat v pátek ráno a končit v neděli po poledni.
Účastnický poplatek ve výši 1 000 Kč zahrnuje odborný program, občerstvení během semináře včetně obědů a společnou sobotní večeři. Poplatek je možné zaplatit prostřednictvím Obchodního centra Masarykovy univerzity.
Náklady na dopravu, ubytování, snídaně a večeře v ostatní dny jsou v režii účastníků. Pokud potřebujete pomoci se zajištěním ubytování na kolejích Masarykovy univerzity, kontaktujte nás prosím, pokusíme se Vám zajistit ubytování za zvýhodněnou cenu: 660 Kč za noc při obsazení pokoje jednou osobou, 840 Kč za noc při obsazení pokoje dvěma osobami.
Formát akce
Všichni účastníci budou rozděleni do dvou skupin (I a II). K dispozici bude pro obě skupiny 5 několikahodinových bloků (tři dopolední, dva odpolední), při nichž bude možné formou workshopů a řízené diskuze probrat daná témata.
Časový harmonogram semináře
Den |
Dopoledne / Odpoledne |
Čas |
Skupina I |
Skupina II |
Pátek 25. 8. |
dopoledne |
9.40 až 10.00 |
Organizační úvod |
10.00 až 13.30 |
Blok 1 |
Blok 2 |
odpoledne |
15.00 až 18.30 |
Blok 2 |
Blok 1 |
Sobota 26. 8. |
dopoledne |
9.00 až 12.30 |
Blok 3 |
Blok 4 |
odpoledne |
14.00 až 17.30 |
Blok 4 |
Blok 3 |
Neděle 27. 8. |
dopoledne |
9 až 12.30 |
Blok 5
|
12.30 až 13.00 |
zakončení semináře |
Podrobný program semináře
Blok 1: Práce s běžným textem, strukturovaným textem a symboly
(jedna přestávka)
- Nácvik čtení a psaní zrakově postižených žáků (Martina Malotová, Jana Kulštrunková – ZŠ pro zrakově postižené, Praha 2, nám. Míru 19, Milan Pešák)
- Krátký praktický vstup: Představení učebnice pro nácvik čtení a psaní brailleova písma (Klára Novotná – Orbis Tactus)
- Tabulky, víceúrovňové seznamy, poznámky pod čarou – Svatoslav Ondra (Středisko Teiresiás MU)
- Speciální matematická, chemická a jiná symbolika – Wanda Gonzúrová (Středisko Elsa ČVUT)
- Prostorové výpočty – Lukáš Másilko, Jiří Pecl (Středisko Teiresiás MU, prezentace ve formátu PDF)
Blok 2: Technologie pro tvorbu grafiky
(jedna přestávka)
- Technologie pro výrobu grafiky učitelem (Petr Červenka, Michaela Hanousková, Ondřej Nečas – Středisko Teiresiás MU, prezentace ve formátu PDF)
- Krátký praktický vstup: Zkušenosti s přípravou hmatové grafiky pro výuku na SŠ (Dagmar Maarová – SŠ, ZŠ a MŠ pro zdravotně znevýhodněné, Brno, Kamenomlýnská 2)
- Krátký praktický vstup: Zkušenosti a zpětná vazba nevidomých čtenářů brailleova písma vytvořené pomocí různých technologií (Terezie Kochová – Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR)
- Nástroje pro vlastní tvorbu grafiky žáky (Jiří Pecl, Lukáš Másilko – Středisko Teiresiás MU, prezentace ve formátu PDF)
- Krátký praktický vstup: Zkušenosti s přípravou hmatové grafiky pro výuku na ZŠ (Ivana Hanáková – ZŠ a MŠ Dolní Studénky)
Blok 3: Práce s grafickými materiály
(dvě přestávky)
- Zpřístupnění grafiky: grafy, schémata (Petr Červenka, Lukáš Másilko – Středisko Teiresiás MU, prezentace ve formátu PDF)
- Mapy a plány (Radek Seifert – Středisko Elsa ČVUT)
- Využití 3D tisku nejen v astronomickém vzdělávání osob se zrakovým postižením (Petr Dušek)
Blok 4: Výpočetní technika a asistivní technologie
(dvě přestávky)
- BUF, Braille Universal Format ke konverzi, sazbě a tisku textů v Brailleově slepeckém písmu (Ondřej Nečas – Středisko Teiresiás MU, prezentace ve formátu PDF)
- Využití interaktivní tabule při výuce slabozrakých studentů (Břetislav Verner – Spektra)
- Nástroje na zápis matematiky/symboliky (Lukáš Másilko, Jiří Pecl – Středisko Teiresiás MU, prezentace ve formátu PDF)
- Multimédia, slovníky a jiné konkrétní aplikace ve výuce studentů se zrakovým postižením (Svatoslav Ondra – Středisko Teiresiás MU, prezentace ve formátu PDF)
- “Laboratoř”, testování aplikací představených v bloku 4
Blok 5: Adaptace výuky a testování
(jedna přestávka)
- Testování znalostí a dovedností žáků a studentů: přijímací zkoušky na SŠ, VŠ a státní maturita (Středisko Teiresiás MU, CERMAT, prezentace ve formátu PDF)
- Krátký praktický vstup: Individuální vzdělávací plán pro zrakově postižené žáky ZŠ a SŠ s ohledem na novou legislativu (Markéta Schaeferová – Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR)
- Krátký praktický vstup: Diskuze nad adaptací konkrétních výukovových jednotek badatelsky zaměřených (Lukáš Másilko – Středisko Teiresiás MU, prezentace ve formátu PDF)
Aktuální spektrum témat je dáno snahou vytipovat takové okruhy, které — vzhledem k odlišným smyslovým předpokladům a pracovním metodám uvedených žáků — předpokládají odlišná technická, případně metodická řešení, než která se obvykle využívají při výuce majoritní intaktní populace.
Výčet témat je nyní přizpůsoben především zájmu těch, kteří se na seminář přihlásili a své preference dali najevo.
V případě, že máte o takto koncipovaný seminář zájem, nebo máte-li k němu jakékoliv dotazy a komentáře, dejte nám prosím vědět. Kontaktní osobou je
mgr. Radek Pavlíček.